About
池田 晃将
いけだ てるまさ
TERUMASA IKEDA
工藝美術家 Artist
1987 千葉県出身
2014 金沢美術工芸大学 工芸科 漆・木工コース 卒業
2016 金沢美術工芸大学大学院 修士課程 修了
2019 金沢卯辰山工芸工房 修了
現 在 金沢市内にて独立
1987 Born in Chiba, Japan
2014 B.A., Kanazawa College of Art, Kanazawa
2016 M.A., Kanazawa College of Art, Kanazawa
2019 Completed Kanazawa Utatsuyama Kogei studio, Kanazawa
Pres- Established studio in Kanazawa city
個展
2014 「池田 晃将 漆展―極小の装飾―」
Café&gallery Musee 石川
2015 「池田晃将ー漆加飾の小細工展ー」
伊勢丹新宿本店5階ウエストパーク 東京
2019 「電光装飾-Cyber Effect-池田晃将漆芸展」
日本橋髙島屋S.C6階美術工芸サロン 東京
2020 「池田晃将漆芸展」 しぶや黒田陶苑 東京
2021 「池田晃将の螺鈿」 銀座一穂堂 東京
2021 「池田晃将展」新風館 京都
2022 「池田晃将展」日本橋髙島屋
2023 「Terumasa Ikeda: Iridescent Lacquer」
Ippodo gallery NY アメリカ
2023 「虚影蜃光- Shell of Phantom Light」
金沢21世紀美術館 デザインギャラリー 石川
2023 「池田晃将展」 しぶや黒田陶苑 東京
グループ展など
2014 「Epoch Garden」金沢市問屋町スタジオ 石川
2014 「次世代工芸展」 招待出品 京都
2015,16,17 「池田 晃将 ―漆加飾の小細工展―」
伊勢丹新宿本店5階ウエストパーク東京
2016 「生新の時」輪島漆芸美術館 石川
2017 Asia art contemporary Singapore/
Suntec Exhibition Centre SINGAPORE
2017 「結晶する漆」—Essence of URUSHI—日本橋三越
2018 「なつめ」しぶや黒田陶苑 東京
2018 秋元雄史監修「もう一つの工芸未来派」
銀座和光和光ホール 東京
2018 KOGEI Artfair(以降2019,2021,2022) 石川
2018 Art Expo New York /Pier94 U.S.A
2020 特別企画「和巧絶佳展−令和時代の超工芸−」
パナソニック汐留美術館
2021 「工芸的美しさの行方」日本橋三越 東京
2021 「《十二の鷹》と明治の工芸」国立工芸館 石川
2022 「工芸の表現四人展」 銀座和光和光ホール 東京
2022 「ジャンルレス工芸展」国立工芸館 石川
2023 「ポケモン×工芸展 美とわざの大発見」
国立工芸館 石川
パブリックコレクション
・国立工芸館(「Error403」、「電光無量無辺大棗」)
・ヴィクトリア&アルバート美術館
・オックスフォード アシュモレアン博物館
・インディアナポリス美術館
・金沢卯辰山工芸工房
Solo Exhibitions
2014 Microscopic Decoration/ Musee,Kanazawa
2019 -Cyber Effect-Terumasa Ikeda Solo show/
Nihonbashi Takashimaya, Tokyo
2020 Terumasa Ikeda Solo show/Shibuya kurodatoen,Tokyo
2021 Terumasa Ikeda Solo show/Ginza Ippodo gallery, Tokyo
2021 Terumasa Ikeda Solo show/Shinpukan gallery, Kyoto
2022 Terumasa Ikeda Solo show/
Nihonbashi Takashimaya, Tokyo
2022 Terumasa Ikeda: Iridescent Lacquer/
Ippodo gallery NY
2023 Shell of Phantom Light/
21st Century Museum of Contemporary Art,Kanazawa
2023 Terumasa Ikeda Solo show/Shibuya kurodatoen,Tokyo
Exhibitions
2017 Asia art contemporary Singapore/
Suntec Exhibition Centre SINGAPORE
2018 Art Expo NewYork,USA
2020 [WAKOZEKKA] Contemporary Japanese Crafts/
Panasonic Shiodome Art Museum,Tokyo
2021 Twelve Hawks and Crafts in Modernizing Japan/
National Crafts Museum, Ishikawa
2022 Genreless kogei/ National Crafts Museum, Ishikawa
2023 POKÉMON X KOGEI Playful Encounters of Pokémon and Japanese Craft/ National Crafts Museum, Ishikawa
Public Collection
・National Crafts Museum,Japan("Error 403","電光無量無辺大棗")
・Victoria and Albert Museum
・Ashmolean Museum,Oxford
・Indianapolis Museum of Art
・Kanazawa Utatsuyama Kogei Kobo
「螺鈿 本質としての表層」
(前略)微細なアラビア数字や集積回路を思わせるラインの交錯が、緑から赤紫、青紫へとタマムシの翅のような光を帯びてその表面に瞬く、黒い立方体―(中略)
正倉院以来の長い歴史を持つ漆芸の一ジャンル「螺鈿」は、材料は稀少、工程も複雑で、必然的に高額にならざるを得ない。現代でも茶道具や高級食器、家具などが作られているものの、日常生活の中で出番の多い器を中心とする、いわゆる「生活工芸」のように、一般の人が手にする機会は少ない。そんな敷居が高い、感覚が古い、日常から遠いと思われてきた工芸が、現代の私たちに近しいSF的なイメージをまとっている。(中略)
無垢の暗黒の上に揺らめく光。ホログラムのように立ち上がる、物語の断片たち。ともすれば虚空へ漂い出そうとするイメージを、その際で物象につなぎ留め、「ないのに、ある」存在として成立させる、螺鈿という技法の妙。1ミリにも満たない表層の薄膜であるからこそ、そこに気が遠くなるほどの執念をもって集積された技術と時間、イメージは、見る者の心に抑えがたい感情を掻きたてる。(中略)確かに技法は古典的だ。だが観る者の共有するイメージが時代によって異なるだけ、とも言える。たとえば殿舎や庭園の景の中に、『源氏物語』第二三帖「初音」で明石の上が詠んだ和歌、「年月を松にひかれてふる人にけふ鶯の初音きかせよ」の文字、さらに松と鶯のモチーフを散らした蒔絵として表された、かの《初音の調度》について、当時の誰もが説明されるまでもなく、徳川将軍家の姫の嫁入り道具にふさわしい、と感嘆の溜息を吐いたことと、まったく異なるところはない。その「同じ」さ加減もまた、私たちの遠近の感覚を狂わせ、眩暈を引き起こす。
光や電気信号を操作するテクノロジーや、これらに触発されたSF的なヴィジョンは、物理的に手で触れることの叶わない、いわば「あるのに、ない」ものだ。それが極限の薄膜ーまさに虚実皮膜の上に、物象としてつなぎ留められている。物質とイメージとが幾重にも重なった層を透かして見える、幻のようなヴィジョンをまとった器体の内は虚。表層こそが本質であり、すべてなのだ。
橋本麻里 著
「かざる日本」岩波書店、2021年、181頁「螺鈿 本質としての表層」より抜粋ー
※著者、出版社より許可を頂き転載しております。無断転載はご遠慮ください。
The Past Meets the Present: Terumasa Ikeda's Lacquerware
Deborah A.Goldberg
March 2023
With great virtuosity, Terumasa Ikeda transports lacquerware into the 21st century. He bridges the past and the present by using the same raden technique and materials employed by prior lacquer artists: urushi, hinoki wood, mother-of-pearl, and gold leaf.Breaking from tradition, he utilizes digital technologies to laser cut the abalone shell, lay out his design, and to cut the wood.A computer numerical control (CNC) machine, a reverse 3D printer, draws the shapes out of the solid hinoki. The final design is all meticulously placed by hand.
Ikeda has developed variations on universal symbols - Arabic numerals. Random patterns of numbers and abstract forms, which glow in a colorful spectrum against a black background, evoke computer screens, streaming LED lights, circuit boards, or miniature versions of the Mega Screen at Broadway's Times Square or the neon lights of Tokyo's Shinjuku. The numbers appear to move as through their spiraling designs on the curvilinear containers. Sometimes the numbers or abstract patterns of distended numerals part to create abstract black voids that look like whirlpools or bodies of water seen from an aerial perspective. The broad application of golden numbers recalls traditional makie. Gold detailing around the edges of some of Ikeda's boxes become trompe l'oeil chains.
While Ikeda's obiects are meant to serve the same age-old purposes - to store tea and incense - he makes ultra-modern, streamlined, and geometric containers. With his pyramidal boxes, made possible by the CNC machine, he has added a new form to the lacquer canon. Ikeda's workspace in Kanazawa, a refurbished machiya or historic wooden townhouse, echoes his unique blend of the old and the new.
Ikeda states: "For a long period, Japanese decorative art based its designs on graceful images of the seasons, poetry, or songs.However, my work uses a shared image of the vast quantity of information that exists in the present day, and which cannot be expressed in traditional ways. It is difficult to employ the techniques and aesthetics that have been passed down from the past to create an eternal beauty, but I believe that by reflecting the 'now' I am continuing the tradition." [1]
Ikeda, born in 1987, represents a new generation. In the 19th century, Shibata Zeshin (1807-1891) changed the course of lacquerware by adding new finishes to emulate different materials. By exhibiting at international expositions, he was discovered by the West by the end of his career [2]. Through his unique methods, animated designs, and technical wizardry, Ikeda is the Zeshin of our time and should equally delight a Western audience with his first New York show.
1."The Raden of Terumasa Ikeda," Tokyo Ippodo Gallery, July 2021
2.Barbara Brennan Ford, "The Arts of Japan," The Metropolitan Museum of Art Bulletin (Summer 1987). 55.
※I have included the above text with the author's permission from the pamphlet of my solo exhibition "Terumasa Ikeda: Iridescent Lacquer," held at Ippodo Gallery New York in 2023. Please do not reproduce it without permission.